Bouwsteen 4: Leren en ontwikkelen
Samen leren en ontwikkelen is een gedeelde verantwoordelijkheid van medewerkers, vrijwilligers, familie en naasten. Bekwaamheid, deskundigheid en inzetbaarheid staan centraal in alles wat we doen. In teams en vakgroepen reflecteren we op casuïstiek en persoonlijk handelen. Ook gegevens uit de kwaliteitsdashboards vormen een belangrijk vertrekpunt voor gesprekken en reflectie in teams en met managers. Bij complexe casuïstiek bieden vakgroepen waaronder geestelijke zorg ondersteuning door middel van moreel beraad.
De branchevereniging ActiZ komt in 2025 met een bekwaamheidssystematiek waarin ook informele zorg wordt meegenomen. Dit helpt ons verder in onze gezamenlijke ontwikkeling.

Hier hebben we al aan gebouwd
- Leermanagementsysteem: Met ‘Noort leert door’ bouwen we aan ons eigen kwaliteitsregister. Medewerkers houden hierin hun vaardigheden, bevoegdheden en bekwaamheden bij. Tevens biedt Noor leert door een divers leeraanbod voor alle medewerkers aan.
- Duidelijkheid in scholing: Voor zorgmedewerkers is er een verplicht leeraanbod op ‘Noort leert door’, waarin ook de uren voor scholing zijn vastgesteld. Voor andere medewerkers, zoals behandelaren en kantoorpersoneel, zijn eveneens richtlijnen opgesteld.
- Persoonlijke ontwikkeling: Voor alle medewerkers zijn e-learnings beschikbaar. Bij specifieke opleidingsvragen helpt het team leren en ontwikkelen met advies en organisatie.
- Modulair opleiden: sfeermakers en zorgassistenten bieden we modulair leren, waarmee zij in stappen kunnen doorgroeien naar zorgniveau 2+.

- Vrijwilligers: Ook voor vrijwilligers is scholing beschikbaar, zoals het omgaan met de risico’s van verslikken bij het geven van eten en drinken. Dit aanbod willen we uitbreiden naar het sociale netwerk van cliënten.
- Geriatrische revalidatie: Bij revalidatie betrekken we familie vroegtijdig in het oefenprogramma, zodat zij cliënten thuis beter kunnen ondersteunen.
Dit is ons bouwplan voor 2025
- We zorgen dat naasten en vrijwilligers bekwaam zijn in hun taken door hen te ondersteunen met leermodules en begeleiding.
- Medewerkers krijgen ruimte om te reflecteren op hun eigen handelen en dat van collega’s, zodat leren een vast onderdeel wordt van het dagelijks werk.
- We bouwen verder aan het modulair leren richting zorgniveau 3.
- Analyses en trends uit kwaliteitsinformatie gebruiken we actief om te leren en te verbeteren.
- Waar nodig sluit de evv’er of verpleegkundige aan bij het driehoeksoverleg met de arts en locatiemanager, om samenwerking en kennisdeling te versterken.